PRINSIP |
KETERANGAN |
Falsafah |
- Hasil pemikiran yang mempertimbangkan
pelbagai soalan dari pelbagai sudut dan melihat gambaran besar yang
menyentuh persoalan tentang Pendidikan
yang dihasratkan. - Satu disiplin ilmiah dalam
mengusahakan /mencari kebenaran yang merupakan satu wadah penulisan dalam
buku teks yang mengandungi fakta ,pengetahuan dan maklumat lain yang
diperlukan untuk membentuk minat pelajar. |
Psikologi |
- Kajian mengenai tingkah laku dan
proses mental serta bagaimana memahami manusia melibatkan
fizikal,mental,perwatakan individu,emosi ,pembelajaran dan motivasi. - Buku Teks menerangkan bagaimana
manusia berfikir dan bertindak - Cara manusia berfikir secara alami
bagi memahami kaitan sebab -akibat antara psikologi dan cara-cara berfikir
serta bertindak. |
Pedagogi |
- Kaedah dan prinsip mengajar meliputi
proses pengajaran dan pembelajaran ,pengurusan bilik darjah ,organisasi dan interaksi
guru-pelajar. - Mengenai cara mengajar di sekolah. |
Teknologi |
Konsep yang melibatkan ilmu pengetahuan dan cara teknikal yang
diaplikasikan oleh manusia untuk meningkatkan tahap persekitaran. -Contohnya manusia menggunakan sebarang alat dan sistem
untk menjadikan hidup lebih baik ,kreativiti dan produktiviti. |
Penilaian |
- Cerminan nilai masyarakat
,harapan,dan cita-cita sesebuah negara. |
a) Urutan |
- Urutan susunan isi kandungan buku
teks menekankan kertiban kesinambungan bermula daripada mudah kepada sukar. |
b) Kesinambungan |
- Integrasi kesinambungan dalam buku
teks ialah satu topik mestilah mempunyai kaitan antara satu dengan yang lain. |
c) Integrasi |
- Menetapkan agar pengalaman pembelajaran dihubungkaitkan
antara satu sama lain supaya pembelajaran bermakna dan menyeluruh. |
d) Imbangan |
- Kandungan merujuk kadar agihan
,kepadatan muatan dan kesesuaian kandungan . |
e) Skop |
- Skop masa pembelajaran yang
diperuntukkan kepada pelajar |
f) Kontra |
- Kontra untuk menguasainya - Isi kandungan buku teks harus
meliputi aspek intelek,Rohani dan emosi pelajar untuk melahirkan insan yang
seimbang ,harmoni dan berakhlak mulia. - Penggunaan beberapa elemen yang
bertentangan dalam buku yang menimbulkan kesan dalam memberikan daya tarikan
kepada pembaca bagi menyampaikan mesej dengan lebih berkesan. |
g) Tekal |
- Reka bentuk perlu tekal keseluruhan
agar membantu pembaca memahami isi kandungan buku. |
h) Perkadaran |
- Perlu tetap dan konsisten untuk
menjaga kualiti buku |
i) Mudah |
- Ssusunan kandungan mengikut tahap umur dan kesukaran yang
bermula daripada mudah ke sukar. |
8.4 : Prinsip Asas Reka Bentuk Buku Teks
Langgan:
Catatan (Atom)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan