8.4 : Prinsip Asas Reka Bentuk Buku Teks



PRINSIP

KETERANGAN

Falsafah

- Hasil pemikiran yang mempertimbangkan pelbagai soalan dari pelbagai sudut dan melihat gambaran besar yang menyentuh  persoalan tentang Pendidikan yang dihasratkan.

 

- Satu disiplin ilmiah dalam mengusahakan /mencari kebenaran yang merupakan satu wadah penulisan dalam buku teks yang mengandungi fakta ,pengetahuan dan maklumat lain yang diperlukan untuk membentuk minat pelajar.

Psikologi

- Kajian mengenai tingkah laku dan proses mental serta bagaimana memahami manusia melibatkan fizikal,mental,perwatakan individu,emosi ,pembelajaran dan motivasi.

 

- Buku Teks menerangkan bagaimana manusia berfikir dan bertindak

 

- Cara manusia berfikir secara alami bagi memahami kaitan sebab -akibat antara psikologi dan cara-cara berfikir serta bertindak.

Pedagogi

- Kaedah dan prinsip mengajar meliputi proses pengajaran dan pembelajaran ,pengurusan bilik darjah ,organisasi dan interaksi guru-pelajar.

 

- Mengenai cara mengajar di sekolah.

Teknologi

Konsep yang melibatkan  ilmu pengetahuan dan cara teknikal yang diaplikasikan oleh manusia untuk meningkatkan tahap persekitaran.

-Contohnya  manusia menggunakan sebarang alat dan sistem untk menjadikan hidup lebih baik ,kreativiti dan produktiviti.

Penilaian

- Cerminan nilai masyarakat ,harapan,dan cita-cita sesebuah negara.

a)    Urutan

- Urutan susunan isi kandungan buku teks menekankan kertiban kesinambungan bermula daripada mudah kepada sukar.

b)    Kesinambungan

- Integrasi kesinambungan dalam buku teks ialah satu topik mestilah mempunyai kaitan antara satu dengan yang lain.

c)     Integrasi

- Menetapkan  agar pengalaman pembelajaran dihubungkaitkan antara satu sama lain supaya pembelajaran bermakna dan menyeluruh.

d)    Imbangan

- Kandungan merujuk kadar agihan ,kepadatan muatan dan kesesuaian kandungan .

e)    Skop

- Skop masa pembelajaran yang diperuntukkan kepada pelajar

f)      Kontra

- Kontra untuk menguasainya

- Isi kandungan buku teks harus meliputi aspek intelek,Rohani dan emosi pelajar untuk melahirkan insan yang seimbang ,harmoni dan berakhlak mulia.

- Penggunaan beberapa elemen yang bertentangan dalam buku yang menimbulkan kesan dalam memberikan daya tarikan kepada pembaca bagi menyampaikan mesej dengan lebih berkesan.

g)    Tekal

- Reka bentuk perlu tekal keseluruhan agar membantu pembaca memahami isi kandungan buku.

h)    Perkadaran

- Perlu tetap dan konsisten untuk menjaga kualiti buku

i)       Mudah

- Ssusunan kandungan  mengikut tahap umur dan kesukaran yang bermula daripada mudah ke sukar.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan