APA ITU TEKNIK SQ3R ?
·
SQ3R ialah Teknik
membaca kritis. ·
Diperkenalkan
oleh Robinson (1961). ·
Merupakan satu
kaedah membaca yang memerlukan seseorang mempersoal kesesuaian
maklumat yang terdapat dalam suatu bahan
yang dibaca dengan tugasan yang perlu diselesaikan.
|
APA ITU KWLH
?
•Diperkenalkan oleh Donna Ogle (1986). •Teknik ini ialah Kembangan daripada Teknik KWL. •Pada peringkat permulaan, guru boleh
memperkenalkan Teknik KWL terlebih dahulu.Teknik ini digunakan untuk menjana
pemikiran yang aktif melalui pembacaan secara kritis. •Ia dilakukan dengan mengaktifkan pengetahuan lalu
/sedia ada untuk mendapatkan
pengetahuan baharu,kemudian murid membina soalan untuk memenuhi tujuan bacaan
serta memantau pemahaman.
|
Jadual di bawah sebagai contoh penerapan proses
membaca menggunakan teknik KWLH:
TEKNIK
PQRST
· Sistem PQRST adalah suatu teknik membaca yang diperkenalkan oleh
Thomas, Ellen Lamar; Robinson dan H. Alan dalam buku mereka yang bertajuk
“Improving Reading In Every Class“. · Dengan menggunakan Teknik Membaca PQRST, masalah terlalu banyak
untuk dibaca akan dapat anda atasi. Teknik Membaca PQRST ini memudah dan
mempercepatkan proses pembacaan serta pengingatan anda
5 langkah yang menjadi tunjang Teknik Membaca PQRST :
|
KOMPONEN |
KETERANGAN |
(a)
Preview (Tinjau) |
Preview.
TINJAU tajuk-tajuk utama pada keseluruhan buku atau bab tertentu dengan
memberi perhatian kepada tajuk-tajuk besar dan kecil padanya. Tujuan utama
proses meninjau ini adalah untuk anda mendapatkan gambaran keseluruhan
tentang isi-isi penting pada buku atau bab-bab dalam buku itu. Dengan
mendapat gambaran segera tentang kandungan buku itu, fikiran anda akan lebih
tertumpu kepada isu-isu utama yang dibincang atau diutarakan pada buku
tersebut. |
(b) Question (Soal) |
Question. SOAL diri anda dengan menjadikan tajuk besar dan kecil dalam bab itu
sebagai soalannya. Misalnya, tajuk bagi seksyen ini ialah Meningkatkan Mutu
Pembacaan. Jadi, bentuk soalan yang boleh anda buat ialah “Bagaimana saya
dapat meningkatkan mutu pembacaan saya?” Dengan adanya soalan itu semasa anda
membaca, tumpuan fikiran anda akan lebih fokus kepada mencari jawapan atau
jawapan-jawapan tentang soalan yang tertumpu pada fikiran anda pada ketika
anda membaca. |
(c)
Read (Baca) |
Baca
satu seksyen ke satu seksyen untuk mencari jawapan soalan yang anda telah
bentuk itu. Sambil MEMBACA bahan bacaan anda, tumpukan perhatian untuk
mendapatkan jawapan bagi soalan yang anda telah timbulkan itu. Ini merupakan
suatu pembacaan yang aktif. Oleh itu, carilah tempat di mana anda boleh
membaca dengan sepenuh tumpuan. Dengan berbuat demikian, anda akan dapat
meningkatkan keberkesanan dan impak proses pemahaman serta pengingatan anda
terhadap idea-idea utama bahan yang dibaca. |
(d) Self-Recitation (Menyebut Kendiri) |
MENYEBUT KENDIRI ialah suatu proses di mana anda mencuba ingat fakta-fakta utama bab
atau bahan yang anda telah baca. Adalah lebih berkesan jika anda menyebutkan
fakta-fakta kepada diri anda secara lisan. Tujuan utamanya ialah untuk
mengingat semula apa yang anda telah baca iaitu dengan menggabungkan semua
proses (b), (c), dan (d) secara serentak. |
(e)
Test (Uji) |
UJI
diri
anda setelah anda habis membaca keseluruhan bab. Fikirkan berapa banyakkah
idea-idea daripada bab yang baru anda baca itu dapat anda ingati. Pada
peringkat inilah anda harus mula menyimpan apa yang telah anda pelajari ke
dalam ingatan jangka panjang anda. |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan